با همدلی و تلاش جمعی محقق شد
کسب رتبه دوم کشوری در اجرای رهنامه 40 ماده ای توسط دانشگاه فرهنگیان همدان
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان همدان، در اقدامی شایسته که ناشی از تلاش جمعی و همدلی موجود در پردیس های استان می باشد؛ رتبه دوم کشوری در رهنامه 40 ماده ای که به نوعی نقشه راه دانشگاه فرهنگیان محسوب می شود؛ توسط استان همدان کسب شد.
رهنامه 40 ماده ای که همه ساله با هدف کیفی سازی فعالیت ها در سطح استان و در راستای ارتقاء عملکرد دانشگاه به منظور هماهنگی در اقدامات، بهره گیری و به کارگیری ایده ها و هم افزایی و همراهی مطلوب و متناسب با اولویت های دانشگاه اجرا می گردد؛ در هشت حوزه ریاست، روابط عمومی و تعاملات استانی، حوزه اداری، مالی و توسعه منابع، حوزه پژوهش و فناوری، حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی، حوزه دانشجویی، حوزه فرهنگی و اجتماعی، حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و حوزه عمومی با سرفصل های عملکردی مشخص از سال 1397 در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور برنامه ریزی و اجرایی شده و هر ساله مورد ارزیابی جامع قرار می گیرد.
بر این اساس، در سال 1401، ارزیابی سازمان مرکزی با محوریت سندکاوی و بررسی مستندات عملکردی، دانشگاه فرهنگیان استان همدان را شایسته کسب رتبه دوم کشوری تشخیص داد.
ضمن تبریک این موفقیت به مدیریت محترم، معاونین، اعضای محترم هیأت علمی، کارکنان و دانشجومعلمان عزیز، تداوم موفقیت ها و همدلی بیش از پیش را از خداوند منان خواهانیم.
در ادامه و به جهت مطالعه مخاطبان عزیز و آشنایی با مفاد رهنامه 40 ماده ای، رئوس آن بارگذاری می گردد:
مفاده اصلی رهنامه 40 ماده ای دانشگاه فرهنگیان، به عنوان نقشه راه دانشگاه در مسیر توسعه کمی و کیفی
1- تلاش و اهتمام به تشکیل منظم جلسات هیات امنای استان،ارائه گزارش به ستاد و پیگیری مصوبات تا حصول نتیجه.
2- تشکیل، تقویت و پیگیری مجمع خیرین استانی با استفاده از ظرفیت هیات امنای استان.
3- ارتباط منظم با نماینده محترم ولی فقیه، استاندار و مدیر کل آموزش و پرورش استان.
4- استفاده از نیروهای داخلی و مهندسی مجدد از درون به جای مهاجرت و جذب نیرو از بیرون.
5- شایسته سالاری و بهره گیری از نیروهای کیفی.
6- انضباط مالی و مدیریت هزینه ها و پرهیز از هزینه کردن با اولویت کمتر در راستای شرایط اقتصادی "پسا برجام" و 7-
7- تلاش در جهت جذب منابع مالی و اهتمام به این امر در سطوح مختلف.
8- شفافیت بودجه ای و مالی در همه امور و نظارت مستقیم بر هزینه کرد اعتبارات
9- تعامل علمی، پژوهشی با دانشگاه های استان، مراکز علمی، پژوهشی و حوزوی و استفاده از ظرفیت آنها.
10- اهتمام به معرفی مستمر و نو آورانه دانشگاه فرهنگیان در سطح ملی و استانی.
11- تلاش مستمر در رسانه ای کردن فعالیت های دانشگاه فرهنگیان در استان با استفاده از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی ملی و محلی.
12- حضور در شبکه های اطلاع رسانی استان(صدا و سیمای استان، مطبوعات و شبکه های اجتماعی) جهت معرفی ظرفیت های دانشگاه.
13- پرهیز و مراقبت از غلطیدن به ورطه تبارگرایی و شکل گیری حلقه های فامیلی و بسته در دانشگاه.
14- معرفی افراد دارای صلاحیت های علمی و اخلاقی و انقلابی متناسب با شان دانشگاه جهت انتصابات و بهره مندی از تجارب با هماهنگی ستاد دانشگاه.
15- ایجاد میز خدمت جهت معرفی دانشگاه و امتیازات آن.
16- فراهم کردن زمینه ای برای پذیرش سهمیه استان از ردیف های اختصاصی سالیانه.
17- بالا بردن میزان پاسخگویی به مراجعین و همکاران تحت پوشش و عدم ارجاع بسیاری از موارد به ستاد.
18- تشکیل بانک(انباره های) اطلاعات منابع انسانی موجود استان.
19- زمینه سازی برای خلق ایده و نوآوری در پردیس ها و مراکز.
20- ایجاد زمینه تحلیل محتواهای آموزشی موجود با استفاده از اساتید دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه های استان.
21- رصد مداوم ظرفیت های سالانه دانشجویی و انعکاس به ستاد.
22- برگزاری مستمر جلسات توجیهی و اجرایی با عوامل، کارکنان و کارشناسان در راستای همگرایی و ارتقای سطح عملکرد آنان در دستیابی به برنامه ها و تحقق اهداف.
23- حرکت به سمت تجهیز و به روز آوری مراکز و پردیس ها از جهت امکانات نرم افزاری و آموزشی با استفاده از ظرفیت استان ها.
24- برگزاری کارگاه های "اخلاق حرفه ای معلمان" برای اعضای هیات علمی، مدرسان و دانشجو معلمان در طول سال با استفاده از اساتید موفق استانی و دارای وجهه شاخص و ممتاز معلمی.
25- برگزاری کارگاه های ارتقا مهارت های حرفه ای، شغلی و کارگاه های جامع " پژوهش" و " مقاله نویسی" برای اساتید در طول سال تحصیلی و راه اندازی مجلات علمی، پژوهشی/ترویجی و گاهنامه های علمی، آموزشی.
26- تجهیز کتابخانه های دانشگاه به منابع علمی و آموزشی و منابع دیجیتال به روز و تسهیل دستیابی دانشجویان به سایت های معتبر علمی.
27- تلاش و برنامه ریزی برای تولید علم بومی، منابع درسی مبتنی بر سرفصل های مصوب دروس آموزشی.
28- برنامه ریزی و حمایت عملی از پژوهش های دانشجویی جهت تربیت دانشجومعلمان پژوهنده در دستیابی به نوآوری های آموزشی.
29- اولویت استفاده از اساتید غیر موظف با سابقه معلمی
30- به روز آوری فضاهای آموزشی بالاخص کلاس های درس به فناوری نو و بهره برداری حداکثری از آنها.
31- رعایت نظم و انضباط آموزشی با تاکید بر برگزاری منظم و کامل کلاس های درس بر اساس تقویم آموزشی ترم های تحصیلی.
32- اهتمام به غنی سازی و نظارت بر موضوع درس کارورزی
33- اهتمام به شکل گیری گروه های درسی، تعیین مدیران گروه و نظارت بر کار آنان
34- استفاده حداکثری از ظرفیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
35- استفاده حداکثری از تشکل های دانشجویی و بسیج دانشجویی، هیات ها مذعبی با رویکرد مسجد محوری در فعالیت های دینی و فرهنگی.
36- اهتمام جدی در ارتباط با پاسخ سریع و دقیق به بخشنامه های سازمان مرکزی
37- ایجاد رویکرد مدیریت مشارکتی در انجام فعالیت های فوق برنامه، تشکل ها و مناسبت ها با استفاده از ظرفیت دانشجویان
38- رعایت مفاد آیین نامه برگزاری نشست ها، سخنرانی ها، اردوها، جلسات دانشجویی.
39- اتخاذ رویکرد مدیریت مشارکتی با استفاده از ظرفیت دانشجویان، حضور و برگزاری منظم جلسات و استفاده از همفکری آنان در امور مختلف: بکارگری منابع انسانی ذیصلاح و تمهید امکانات مطلوب مشاوره، تربیت بدنی و سلامت دانشجویان.
40- اهتمام به بهسازی و بازسازی مدام (سراها، غذاخوری ها) و ... در حد امکان و بالا بردن کیفیت و رعایت استانداردهای تغذیه.