در سالن ملاصدرا برگزار شد
نشست مجازی علمی تخصصی نقد کتاب «رونی یک پیانو قورت داده» با حضور نویسنده و کارشناسان
نشست مجازی علمی تخصصی نقد کتاب رونی یک پیانو قورت داده به همت گروه زبان و ادبیات و با مشارکت واحد پژوهشی پردیس شهید مقصودی همدان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان همدان در این جلسه تیمور آقا محمدی نویسنده این کتاب با ارائه توضیحاتی جامع، تالیف خود را تشریح کرد. اهم سخنان ایشان به شرح ذیل بود:
دید نویسنده ی کودک و نوجوان بایستی دیدی باشد از دنیای کودک و نوجوان ....
بزرگسالانی که کودکی خود را نوشته اند نمی توانند ارتباط قوی با نوجوان اکنون و امروزی خود برقرار کنند.......
همه ی نوجوانان یک گونه نیستند و همه به یک چشم نباید دیده شوند......
سعی بر آن بود که بنده با مشاهده ی تأملی در فرزند خود بتوانم دنیا را از دید نوجوان امروزی ببینم و از زبان نوجوان امروزی بنویسم.......
در ادامه ی این جلسه دکتر محمد پاکنهاد مدیرگروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان همدان مواردی را در خصوص این اثر بیان کرد:
درون مایه ی بسیار قوی به علاوه آموزش و تعلیم.......
دقت نویسنده در رفتار با کودک خود سبب تجربه ی زیستی بکر شده است و نه نوشتن دوران کودکی خود......
ارتباط قوی با کودک و نوجوانان امروزی نه دهه های قبل .....
اینکه نوجوان منفعل عمل نکند، قدرت نه گفتن داشته باشد نیز از مفاهیم آموزشی بود.......
دو عنصر اصلی کتاب: خودشناسی (به شکل غیرمستقیم) و کمی عاشق بودن(به فکر دیگری بودن).......
زاویه ی دید اول شخص: نشان دهنده ی قدرت نویسنده است که در این کتاب هم رعایت شده.......
شخصیت اصلی: رونی دختر چهارده ساله.......
نظریه ی باختین در کتاب محسوس است........
زبان شناسی.....
پندار شناسی......
تاریخ ادبیات......
و زیبایی شناسی .......
بسیاری از قسمت های رمان وجه زیبایی شناسی داشت مانند:
باران مداد رنگی توست ......
درون مایه ی داستان دارای: مسایل روحی و روانی است......
کتاب های پر تیراژ معمولا به نکات روانشناختی و یک دغدغه و بیماری و...اشاره دارد......
که این رمان هم این گونه بود.......
شخصیت اصلی رمان هم یک فرد دغدغه مند بود......
جذابیت رمان رونی هم به این دلیل است......
مقایسه با کتاب شازده کوچولو و نمایشنامه ی هری پاتر......
وجه منفی رمان: هیچ سخنی از ادبیات غنی و کهن فارسی نداشت......
بیان نظرات دکتر مریم جلالی به عنوان کارشناس و ناقد ادبی بخش دیگر این نشست بود که به نکاتی از نظرات ایشان اشاره می شود:
رونی به خودش قول داده است در هیچ جشن تولدی شرکت نکند چون در روز تولدش مادش رو از دست میده.......
در این رمان تاریخ ادبیاتی در دل تاریخ سازی ادبیات کودک و نوجوان شکل گرفته است.......
برخی از کتاب ها مانند: زنان کوچک هم این گونه هستند.......
نکته ی عجیب: اشاره به قطعات موسیقی مثل بتهوون، آغوش، سه تار استاد علیزاده و....... که در این کار افراط شده بود ....چرا که آنقدر اطلاعات از نوجوانی چهارده ساله دور از ذهن است.......البته شاید قصد نویسنده دادن اطلاعات کامل و دقیق بوده است.......
نام بردن از فیلم هایی چون گارفیلد و مستند کیهان.......
رونی: جمع گرا، شوخ طبع، خوش بین، حس رضایت و آرامش، متکی به نفس بودن، رفتار معقولانه، لذت بردن از محبوبیت، علاقه به باشگاه و فیلم و... که همگی از ویژگی های نوجوان است را داراست.......
رفتار رونی با برادرش شاهرخ قابل توجه است......
یک وجه منفی: متفکر نشان دادن رونی نیاز بود ولی بیش از اندازه است.......
دیالوگ و مونولوگ ها نشان قدرت نویسنده از درک تفکر و ذهن یک نوجوان چهارده ساله است.......
نکته ی مهم رمان: جزئیات عالی و پیوند با نوجوان امروزی......
نقد کوچکی به نگارش و ویرایش مثلاً برخی پاراگراف ها و نیز عدم رعایت گیومه در نقل و قول ها.......
زبان جنسیت: دختر چهارده ساله.......
قلم نویسنده در بعضی جاها تغییر می کرد..... گاه مردانه گاه زنانه .....مثلاً جاهایی که علمی بود قلم لطافت خود را از دست میداد و مردانه می شد.
تقدیر از نویسنده هم بخش پایانی این نشست بود.